Güneydoğu Avrupa İşbirliği Süreci (SEECP) Parlamenter Asamblesi’nin 13. Oturumu, kabul edilen ortak bildiriyle çalışmalarını tamamladı. Oturumun ikinci gününde gerçekleştirilen genel kurul toplantısında parlamentolar arası diyalog, bölgesel iş birliğinin güçlendirilmesi, iyi komşuluk ilişkileri ve bölgenin Avrupa Birliği perspektifi ele alındı.
Toplantıda konuşan Kosova Meclisi Başkanvekili Emilia Rexhepi, bölgesel iş birliği ve diyaloğun demokratik süreçlerin ilerletilmesi, istikrarın korunması ve Batı Balkan ülkelerinin Avrupa entegrasyonu açısından büyük önem taşıdığını vurguladı. Rexhepi, Kosova’nın bölgesel iş birliğini geliştirme ve iyi komşuluk ilişkilerini güçlendirme konusundaki kararlılığını yineledi.
Rexhepi, genç nesillere daha iyi eğitim, istihdam ve gelişim fırsatları sunmanın ortak bir sorumluluk olduğunu belirterek, parlamentoların yasama faaliyetleri ve bölgesel diyaloğun güçlendirilmesi yoluyla daha istikrarlı ve rekabetçi bir bölgenin inşasına katkı sağlayabileceğini ifade etti.
Genel kurulda ayrıca Bulgaristan Meclis Başkanı Mihaela Dotsova, Kuzey Makedonya Meclis Başkanı Afrim Gashi ve katılımcı ülkelerin parlamento temsilcileri de söz aldı.
Oturum boyunca Sırbistan heyeti, Kosova’nın SEECP Parlamenter Asamblesi çalışmalarına katılımının engellenmesi yönündeki talebini yineledi. Ancak söz konusu talep, süreci yöneten Troyka tarafından kabul edilmedi ve diğer katılımcı ülkelerden destek görmedi. Bunun üzerine Sırbistan heyeti genel kurul çalışmalarından çekildi.
Toplantının sonunda SEECP Parlamenter Asamblesi, siyasi ve parlamenter diyaloğun güçlendirilmesi, bölgesel iş birliğinin geliştirilmesi, iyi komşuluk ilişkilerinin teşvik edilmesi ve bölgenin Avrupa perspektifinin desteklenmesini öngören Nihai Bildiri’yi oybirliğiyle kabul etti.
Katılımcılar, bildirinin oybirliğiyle kabul edilmesinin, oturum boyunca sergilenen yapıcı iş birliği anlayışının ve bölgesel dayanışma ruhunun önemli bir göstergesi olduğunu değerlendirdi.